Kolejny startup z USA – tym razem lepsza wersja tablica.pl, która otrzymała w sumie niemal miliard złotych (210 milionów dolarów) wsparcia finansowego. Przed wami OfferUp – amerykański startup z Seattle. To aplikacja, która umożliwia w dziecinnie prosty sposób sprzedaż wszystkich gratów z domu swoim sąsiadom.

offer-up-1Rozwijana konsekwentnie od 2011 roku przez byłego pracownika Microsoftu – Nicka Huzara, który sfrustrowany skomplikowanym procesem sprzedaży na serwisach typu Amazon czy Craiglist, postanowił coś sam z tym zrobić.

Pomysłów jak www.offerupnow.com jest cała masa, skąd zatem sukces akurat tej aplikacji, pośród setek innych?

Huzar tłumaczy, że na tamten czas (lata 2010-2011) nie było aplikacji, które umożliwiałyby natychmiastowe wrzucenie ogłoszenia po samym zrobieniu zdjęcia telefonem. To była główna przewaga OfferUp oraz motor wzrostu – prostota oraz ścisłe połączenie z mobile.

Wielu próbowało powielić sukces Craiglist – amerykańskiego serwisu z ogłoszeniami. Startup z Seattle stawia na szybkość działania. Robisz zdjęcie zużytej kanapy, wyświechtanej lampy czy starego motoru, dodajesz lokalizację i udostępniasz swoim sąsiadom przez OfferUp.

W tym momencie wszystko jeszcze przypomina standardowy model jak na dobrze każdemu znanej tablicy.pl. Jednak twórcy amerykańskiego startupu wykazali się nieco większą przenikliwością, udoskonalając swoje rozwiązanie, dzięki czemu jest zdecydowanie bardziej wartościowe.

Pierwsza istotna różnica

Jest to możliwość płacenia za dany produkt bezpośrednio przez aplikację. To duża zmiana w porównaniu ze znanymi nam w Polsce odpowiednikami, które najczęściej nie dają możliwości płatności online za produkt (jeśli chodzi o serwisy do lokalnego handlu). Naturalnie, kupujący i sprzedający może umówić się również na standardowy sposób rozliczenia, czyli płatność przy odbiorze.

Najczęściej portale z drobnymi ogłoszeniami nie posiadają możliwości dokonywania zakupu, gdyż wiąże się to ze sporymi obostrzeniami, regulaminami i ochroną zarówno sprzedających jak i kupujących. OfferUp jednak niewiele sobie z tego robi, śmiało twierdząc, że praktycznie nie mają żadnych przykrych doświadczeń z tym związanych.

Druga przewaga

To możliwość aukcji. OfferUp posiada również opcję licytacji między potencjalnie zainteresowanymi. Daje to namiastkę portalu aukcyjnego niczym Allegro. Oczywiście nie zakłada się w tym serwisie żadnych sklepów. Wszystko odbywa się tu w segmencie C2C (customer to customer).

Trzecia, najważniejsza zmiana

Startup stawia w 100% na handel lokalny, który nie zmienił się za bardzo od dekady, twórcy jednak przez mobile usprawniają i upraszczają cały proces. Stanowi to trzecią, a zarazem największą przewagę OfferUp nad innymi rozwiązaniami z branży.

offer-up-2Handel sąsiedzki przeniesiony do mobile

Startup otrzymał w ciągu ostatnich 5-ciu lat w sumie 210 milionów dolarów wsparcia finansowego. Twórcy nie ujawniają dokładnej wyceny, aczkolwiek potwierdzają, iż przekracza onaobecnie miliard dolarów. Sprawia to, iż OfferUp stało się długo wyczekiwanym, pierwszym jednorożcem z Seattle.

Według twórców aplikacja została zainstalowana przeszło 29 milionów razy w całym kraju (Google Play informuje o widełkach od 10 do 50 milionów pobrań, co zdaje się potwierdzać tę informację).

Jednakże tym, co najbardziej kuje w oczy, jest fakt, iż startup ten nie wszedł dotychczas na żaden zagraniczny rynek.  Wygląda na to, że OfferUp rzeczywiście wziął sobie do serca lokalny handel i postawił w 100% również na lokalny (narodowy) rozwój.

Co jest w tym najlepsze?

Że działają tylko i wyłącznie w Stanach. To po pierwsze. Druga kwestia? W dalszym ciągu poszukują właściwej ścieżki monetyzacji dla swojego biznesu. Innymi słowy – twierdzą, że jeszcze nie zarabiają.

Wolumen transakcji przez aplikację robi wrażenie – w 2016 roku (swoim piątym od startu), szacują, iż przez OfferUp przejdzie 14 miliardów dolarów z transakcji online. Dla porównania – eBay w swoim ósmym roku od startu zanotował wolumen handlu na poziomie 15 miliardów dolarów.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy podwoili swoją kadrę, która liczy w sumie 100 osób. Poza znalezieniem głównej ścieżki do monetyzacji – chcą skupić się na ekspansji międzynarodowej.

Tablica.pl / OLX, Gumtree czy Gratka, wydają się rozwiązaniami z poprzedniej epoki, których nie da się zestawić w jednym szeregu z tym amerykańskim startupem.

Prawdopodobnie jest to zatem przedostatni gwizdek, aby wdrożyć to rozwiązanie również u nas, jeszcze zanim zrobi to OfferUp. Zatem do dzieła.

Napisz coś od siebie!