Za nami trzeci tydzień 2017 roku. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatnich 7 dni. To inwestycje oraz kolejne interesujące startupy, które pokazały się szerszej publiczności w Azji, Europie czy USA.

Zaglądaj tu od czasu do czasu, aby być na bieżąco z tym, co wydarzyło się na świecie, zamiast śledzić kilkanaście różnych stron jak Venture Beat, TechCrunch, TechInAsia, TechInsider, Valleyway, Seoul Space czy afrykański TechMoran. Trzeci tydzień roku to nadal kilka podsumowań, tym razem te związane z inwestycjami funduszy VC, rynkiem dronów. Ponadto garść statystyk związanych z użytkownikami internetu w Chinach w 2016 roku.

 

Rocket Internet formuje największy fundusz VC w Europie z kapitałem $1 miliarda.

W tym tygodniu, berliński fundusz VC ogłosił, że zebrał nową rundę środków, rekordową jak na europejskie realia, bo osiągającą zawrotną sumę miliarda dolarów. Środki przeznaczą po części również na startupy, które już posiadają w swoim portfolio. Będzie on nosił nazwę RICP, czyli Rocket Internet Capital Partners. Przed dwoma tygodniami ogłosili również inwestycję rzędu $100M w portal pożyczkowy Funding Circle.

 

Samsung wydał report w sprawie wybuchowych Galaxy Note 7.

Miał w nim również podać przyczynę, która stoi za problemem związanym z tym, że model może nagle eksplodować. Jak się okazało, chodziło o nieregularny kształt baterii, które umiejscowione były w niektórych modelach Note 7. Tym samym próbują odsunąć bezpośrednio problem od samego telefonu, kierując uwagę wyłącznie na problem z baterią (tak wynikało z retoryki podczas konferencji). Samsung utrzymuje, że dotychczas udało się wycofać 96% wszystkich Galaxy Note 7 z rynku.

 

Podsumowanie inwestycji 2016 w Europie. 

Ponad $12 miliardów zainwestowały fundusze VC oraz aniołowie biznesu w startupy na Starym Kontynencie, co jest lepszym wynikiem niż 2015, mimo wielu obaw o spowolnienie, związanych chociażby z Brexitem. Na ten wynik składa się 943 inwestycji w przedziale $1M-$10M, co jest lepszym wynikiem aż o 50% w porównaniu z 2015 oraz łączna kwota inwestycji na poziomie $3,4 miliarda. Zauważalny jest natomiast fakt mniejszej ilości inwestycji powyżej $30M, których było 72 w porównaniu z 97 w 2015.

 

Poznaj Tandem, aplikację, w której społeczność uczy się języków

To ciekawa aplikacja, która choć powstała już w 2012 roku, to ostatnio nabiera zdecydowanego rozpędu. Polega ona na tym, że każdy może stać się nauczycielem języka dla drugiej osoby. Naturalnie, przy okazji ucząc go swojego. Tandem otrzymał €600,000 rundy seed oraz właśnie kolejne $2M od aniołów biznesu, dzięki którym zamierzają rozwijać więcej ścieżek monetyzacji. Obecnie skupiają się na upsellingu płatnych kursów oraz połączeniu z profesjonalnymi nauczycielami języków obcych.

 

Francuzi ustanawiają technologiczną wizę dla startupowców

Nad Sekwaną sporo ostatnio mówi się o startupach, fundusze VC mają również coraz większe środki do inwestycji, a w końcu z pomocą przychodzi również rząd. „French Tech Visa” to program, który ma przyciągnąć do Francji talenty technologiczne z całego świata, zapewniający 4-letnią wizę pobytu dla startupowca oraz całej jego rodziny. Niezależnie od wyznania czy kraju pochodzenia.

 

Lobster otrzymuje £1M na rozwój marketplace w modelu crowdsourcingu

To portal, na którym możesz kupić lub sprzedać własne zdjęcia. Twórcy wierzą, że „user generated content” powinien być szanowany tak samo jak profesjonalne zdjęcia na Shutterstocku. Co ciekawe, podczas gdy siedziba tego startupu mieści się w Londynie, to cały zespół technologiczny siedzi w Moskwie. Wypłynęli na szersze wody w 2014 roku podczas Techcrunch Disrupt Europe, po którym dostali $700,000 finansowania seed.

 

Peter Thiel inwestuje $8M we FLYR – startup z branży lotniczej

Branża lotnicza to temat, który z roku na rok jest coraz bardziej „hot”. Nie dziwi więc fakt, iż inwestycje w startupy z tej dziedziny są większe. W sumie już FLYR zebrał $13M. Ich flagowym produktem jest FareKeep, gdzie za $20 możesz zarezerwować sobie cenę biletu, zamiast go kupić. W międzyczasie, cena może się zmienić, gdy spada, to otrzymujesz alert od FLYR, aby móc go kupić po niższej cenie. Gdy wartość biletu wzrasta, startup zapewnia Tobie cenę, którą zagwarantowałeś sobie wcześniej, właśnie za owe $20M. Interesująca innowacja.

 

Aplikacja Down przejęta przez Paktor

Po zebraniu zaledwie $1M, startup został sprzedany za kilkanaście milionów starszemu i większemu konkurentowi – Paktor, który w sumie otrzymał $50M od inwestorów. Dokładna kwota inwestycji nie jest znana, aczkolwiek sama aplikacja służy do randek ale już w konkretnym celu. Co jest ciekawe to fakt, że CEO Down, Colin Hodge zwolnił wszystkich pracowników, redukując tym samym skład z 6 do zaledwie 1 osoby – jego samego. Aplikacja została pobrana 5 milionów razy, posiada również 200 tysięcy aktywnych użytkowników miesięcznie. Przychodowo również wyglądają nieźle, ponieważ zakupy wewnątrz aplikacji w 2016 roku przekroczyły $1M, co przy minimalnych kosztach może być zadowalającym wynikiem.

 

 Twitter nie ma pomysłu co zrobić z Vine – uruchamia archiwum treści

Od dłuższego czasu z boku obserwujemy działania Twittera z Vine, portalem, na którym nie potrafił zarobić, który choć lubiany przez miliony internautów, wciąż generuje wyłącznie koszty. Co więcej, Twitter nie chciał również go sprzedać, choć byli kupcy, który jednak oferowali znacznie mniej niż kwota, po której sam Twitter go zakupił. Najpierw miał go po prostu zamknąć, jednak teraz znowu zmienił zdanie, uruchamiając archiwum wszystkich postów z lat 2013-2016. Logiki nadal brak.

 

Strona Track Trump będzie rozliczać prezydenta z jego obietnic

Powiedzmy sobie szczerze, polityków często ponosi fantazja, szczególnie, gdy mówimy o obietnicach przedwyborczych. Pewien Amerykanin stwierdził, że będzie rozliczać swojego prezydenta ze wszystkich obietnic, które złożył podczas kampanii. Track Trump będzie śledził poczynania w pierwszych 100 dniach prezydentury w takich tematach jak imigracja, handel międzynarodowy, energia, administracja, ekonomia, edukacja, służba zdrowia i bezpieczeństwo.

 

Poznaj Forward – czyli gabinet lekarski w formie Apple Store

Bardzo oryginalne podejście do służby zdrowia zaproponował medyczny startup Forward, w którym to za $149 miesięcznie masz nieograniczony dostęp do wszystkich rodzajów połączonych narzędzi, które jak Facebook czy Google uczą się tego, co Ci dolega i zapamiętują wszystko. Na miejscu, w gabinetach stylizowanych na Apple Store, możesz skorzystać ze sprzętu medycznego, który ma służyć prewencji, niż leczeniu, a cała dokumentacja ma mieścić się również w chmurze, do której każdy Twój lekarz ma mieć szybki dostęp. Istotne szczególnie w sytuacji wycofania Obama Care, przez co 20 milionów Amerykanów ma stracić dostęp do bezpłatnej opieki medycznej.

Fraugster dostaje $5M na walkę z przestępstwami podatkowymi

Ten niemiecko-izraelski startup został stworzony przez Maxa Laemmle, co-fundera Better Payment oraz Chena Zamira, który ponad 10 lat pracował w działach analiz ryzyka w firmach takich jak PayPal. Fraugster przeanalizował dotychczas wolumen transakcji w wysokości $15 miliardów. Obecne na rynku rozwiązania w oparciu o sztuczną inteligencję oraz Big Data są kosztowne i długotrwałe, natomiast Fraugster uczy się w czasie rzeczywistym, dzięki czemu o 70% ogranicza wystąpienie przestępstw podatkowych oraz samo ich wykrycie o 35%. Fraugester daje wyniki już po 15 milisekundach od wprowadzenia danych.

 

My 1st Years otrzymuje £5M na rozwój sklepu dla dzieci

Chodzi mianowicie o brytyjski startup, powstały w 2010, który oferuje spersonalizowane ubrania i prezenty dla najmłodszych. Wiadomo, że pojawienie się malucha w rodzinie sprawia, że rodzice muszą zakupić mnóstwo nowych rzeczy (jeśli koniecznie nie mogą być używane). W związku z tym, jeśli uwielbienie nad maluchem przekracza poza standardowe ramy, można przecież kupić szlafrok z jego imieniem, inne ubrania, czy nawet takie rzeczy jak torby na zakupy. Przesada? z pewnością. Jednakże skoro się sprzedaje, to czemu nie? W UK wydaje się rocznie £200M na prezenty podczas baby shower, natomiast rynek spersonalizowanych prezentów wart jest okrągły £1 miliard. Link do sklepu.

 

Retro patents – sprezentuj sobie retro plakat.

W ostatnim tygodniu na Product Hunt pojawił się oryginalny startup. Społeczność jest w stanie odkopać i docenić również projekty wynikające praktycznie wyłącznie z pasji. Tym razem to zestaw designerskich plakatów, które przedstawiają przełomowe wynalazki technologiczne, czy też gadżety dla geeków. Kindle, Sony Playstation, iPhone, a nawet Google Page Rank. W formie biało-czarnego plakatu na Twoją ścianę. Link do strony www.

 

Na komedii też da się zarabiać. Laugh.ly dostaje na to $2.25M

To oryginalny startup, będący pierwszą na świecie biblioteką komików, gdzie możesz wyszukać spośród tysięcy skeczy, Twój ulubiony. Co ciekawe, sam startup ma ciekawą historię. Stworzył go bowiem Dave Scott, seryjny przedsiębiorca, który to przez swoje zamiłowanie do komedii, sam stał się stand-uperem. Fachu uczył się w szkole wieczorowej San Francisco Comedy College. Laugh.ly przedstawiło ciekawe statystyki. Spośród 700M użytkowników Facebooka, 91M zadeklarowało, że komedie standupowe zaliczają do swoich „top 5” tematów, które oglądają w Social Media. Poniżej wideo, na którym to Dave Scott opowiada o tym, czym jest Laugh.ly.

 

Lubisz rower? Beeline stanie się Twoim ulubionym gadżetem

To gadżet wykorzystujący Bluetooth, WiFi oraz GPS, który ma jedno zadanie. Doprowadzić Ciebie do wskazanej destynacji. Działa jak kompas, który wskazuje kierunek drogi oraz dystans do przebycia. Rok temu zebrali z Kickstartera $225,000, a dziś stworzyli pierwszą partię 5000 produktów, które dostarczyli swoim klientom. Na stronie również można dokonać zakupu gadżetu za $99. Ciekawa, oryginalna idea, która mogła się urzeczywistnić dzięki społeczności. Sklep i strona www projektu. Poniżej dobre wideo:

 

Koreański Buzzwill przejmuje nowojorski Slidejoy

Rzadko kiedy zdarza się, aby koreańska firma przejęła swojego amerykańskiego konkurenta. Jednakże na rynku „lockscreen ads”, czyli reklam wyświetlanych na wygaszaczu smartfona, za które to użytkownicy dostają punkty, a następnie mogą wymienić je na skromne nagrody (kawa w Starbucks), prym wiodą właśnie azjatyckie startupy. Slidejoy zebrał $1,2M finansowania, stawiał zatem pierwsze kroki na rynku. Przejęcie przez Buzzwill ma pozwoli im wejść na rynek USA, a także zwiększy ilość interakcji z reklamami na wygaszaczach do 4 miliardów miesięcznie.

 

Flirtey pozyskuje $16M od inwestorów aby stworzyć konkurencję dla UPS

Chodzi oczywiście o dostarczanie przesyłek za pomocą dronów. Powstały w 2013 roku startup, zebrał w rundzie seed $120,000, teraz, po uzyskaniu wszystkich niezbędnych atestów, otrzymał teraz zawrotne $16M. Warto przybliżyć nieco statystyk odnoszących się do rynku dronów. W 2016 roku 95 firm technologicznych produkujących drony, otrzymało średnią rundę finansowania na poziomie $6,8M, a całość inwestycji w branżę wyniosła zawrotne $482M. Więcej o Flirtey możesz poznać na ich stronie www.

 

Vertigo pozwala słuchać tej samej muzyki znajomym

Na dodatek w tym samym czasie. Czyli możesz wysłać powiadomienie do znajomych lub rodziny rozsianej po kraju, po to aby móc słuchać sobie swojej ulubionej piosenki razem z innymi. Aby nie było przeszkód z prawami autorskimi do dystrybucji utworów, Vertigo rejestruje się przez Twoje konto Spotify premium, udostępniając tylko te utwory, które masz prawo słuchać. Twórca aplikacji, Greg Leekley twierdzi, że z sukces Snapchata to współdzielenie doświadczeń w czasie rzeczywistym, czyli kierunek, w którym podąża właśnie Vertigo. Aplikację poznać można w App Store lub na poniższym filmie promocyjnym:

 

Chińczycy mają już 731 milionów użytkowników internetu

Tym razem nieco statystyk związanych z Państwem Środka oraz podsumowaniem 2016 roku. Okazuje się, że już 51% Chińczyków ma dostęp do internetu, na co przypada 731 milionów obywateli tego kraju. To aż 2 razy więcej niż w 2009. 95% wszystkich użytkowników wykorzystuje internet również w mobile. Pół miliarda ma dostęp do internetowych portfeli jak Alipay, czy Apple Pay. 168 milionów Chińczyków używa Ubera lub jego odpowiednika – Didi. WeChat jest najbardziej popularnym komunikatorem, którego wykorzystuje aż 80% internautów. Poniższy wykres pokazuje, jak rozwija się rynek internetu i mobile w Chinach.


Izraelski startup adtech – AppsFlyer, otrzymuje $56M rundy C

W sumie zebrał on finansowanie na poziomie $84M. To platforma do dystrybucji reklam na rynku mobile dostarczająca przy tym całą analitykę. Powstali w 2011 roku, współpracują obecnie z agencjami marketingowymi oraz markami, którym umożliwiają ocenę efektywności kampanii na mobile. Siłą ich biznesu jest integracja i współpraca z ponad 1,400 partnerami z całego świata. Twórcy startupu twierdzą, że ich technologia obecna jest w 98% wszystkich smartfonów. Współpracują z Google, Facebookiem, Alibabą, Pinterestem, Adobe, IBM, czy Go-Jek. Więcej o AppsFlyer poznasz na ich stronie www.

 

Napisz coś od siebie!