Coraz częściej wybieramy pracodawców nie tylko na podstawie oferowanego wynagrodzenia, ale również puli benefitów, z której możemy wybierać, oraz ogólnego klimatu w firmie. Doskonale rozumie to Tomasz Chaciński, CEO Fitqbe, platformy corporate wellbeing, która buduje zaangażowanie pracowników i wzmacnia kulturę organizacji.

W jaki sposób w Fitqbe obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

W naszej platformie posiadamy zamknięta grupę, gdzie aktualizujemy newsy o globalnej konkurencji. Następnie odbywamy cykliczne spotkania, podczas których omawiamy te tematy, łącząc je z globalnymi trendami, potrzebami naszych klientów oraz tym, czym my chcemy być w przyszłości.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w Fitqbe decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

Usługi i produkty to wynik kilku czynników, takich jak długofalowa wizja – czyli jak chcemy wyglądać za kilka lat, jakie elementy biznesu chcemy wspierać oraz jak to zrobimy – a następnie jej weryfikacja w rzeczywistości. Najlepszą weryfikacją są klienci i ich potrzeby oraz dogłębna analiza tego, co dzieje się podczas korzystania z naszego rozwiązania. Staramy się nie tylko na bieżąco rozmawiać z klientami, ale również dowiadywać się, czego chce użytkownik.

Co do innych rynków, patrzymy przez pryzmat świadomości firm na tych rynkach, ale też tego, jak wielu konkurentów tam mamy i jak mocno spenetrowali ten rynek. Oczywiście pojawiamy się również w krajach, które nie są dla nas interesujące w kontekście otwarcia tam oddziału, niemniej wynika to z tego, że nasi klienci często postanawiają po jakimś czasie wdrożyć Fitqbe również w innych krajach, aby budować zdrową kulturę organizacji globalnie i na tym samym poziomie.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mam na myśli na przykład pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników.

Wszystko co opisałeś jest trudne. Nie wiem czy trudniejsze niż kiedyś, ale na pewno nie przychodzi samo i wymaga skupienia oraz ciężkiej pracy.

Mimo że na rynku jest dużo pieniędzy, niełatwo o inwestycję od dobrego funduszu. Firmy posiadają budżety i coraz więcej z nich potrzebuje zmiany rozwiązania lub urozmaicenia swojej oferty propracowniczej, niemniej procesy decyzyjne są bardzo długie.

Użytkownicy zaś są bardzo wymagający – i ja się im nie dziwię, ponieważ przyzwyczaili się do rozwiązań typu FB, Revolut, Instagram i wielu innych, które wypracowały swój poziom zaawansowania przez długie lata i setkami milionów inwestycji w technologię. My zaś, startupy, staramy się spełnić ich oczekiwania dużo niższym nakładem. Oczywiście to nie jest tak, że narzekam czy zazdroszczę, po prostu uważam, że to trudna… atrakcyjna, ale trudna praca.

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w Fitqbe?

Wiesz, że bardzo ciężko jest mi odpowiedzieć na to jednoznacznie? Jest wiele trudnych decyzji – takie o zabiciu jakiejś funkcji, która była twoim “pewniakiem” czy lekkim pivocie biznes modelu, które przeżyliśmy.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

Zaczynaliśmy jako apka sportowa dla biznesu, w której za spalone kalorie pracownik otrzymywał punkty, które mógł wydać na różne vouchery, np. kina, teatry, Spotify czy Biedronka, a rozrośliśmy się do narzędzia all-in-one dla HR-u.

Dalej oczywiście posiadamy te funkcje, ale poszliśmy kilka kroków dalej. Aktualnie Fitqbe łączy w sobie funkcje grywalizacyjnej platformy wellbeingowej budującej zintegrowaną społeczność wewnątrzfirmową i multifunkcyjnego systemu kafeteryjnego do zarządzania wszystkimi benefitami i świadczeniami firmowymi z wewnętrznym “marketplace”, gdzie pracownicy mogą wydawać różne budżety otrzymane od pracodawcy.


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!