Najświeższa część cyklu Startup X-RAY to rozmowa z Kamilem Rudnickim, współzałożycielem i CEO TimeCampa, ciekawego oprogramowania do time trackingu z korzeniami we Wrocławiu, które przekonało do siebie ponad 2500 klientów na całym świecie. Co najbardziej liczy się przy podejmowaniu decyzji? W jaki sposób być na bieżąco z działaniami konkurencji? Tego wszystkiego dowiecie się z tekstu.

W jaki sposób w TimeCamp obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

Mamy ustalony stały proces, w ramach którego monitorujemy działania konkurencji. Spotykamy się cyklicznie analizując jeden aspekt działań konkurencji, np. strategie cenowe, funkcje dostępne w ramach poszczególnych planów, działania marketingowe. Na podstawie takich działań podejmujemy decyzje co do tego, w jaki sposób usprawniać nasze rozwiązanie i działania marketingowe, sprzedażowe i związane z obsługą klienta.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w TimeCamp decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

Poza analizą konkurencji bierzemy pod uwagę to, o czym rozmawiamy z klientami. W ramach procesu analizy feedbacku zbieramy informacje z ticketów od ponad 2000 naszych klientów, od firm które rezygnują z naszych usług, od sprzedawców z rozmów z klientami. Pracownicy supportu tagują rozmowy z klientami, dzięki czemu mamy szerokie pole analizy oczekiwań klientów. Analizujemy ilość zapytań o nowe funkcje, usprawnienia, nowe integracje i na tej podstawie podejmujemy decyzje o usprawnianiu TimeCampa.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mamy na myśli np. pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników. 

Trudniej jest z zatrudnianiem, wymaga to więcej czasu i jest mniej kandydatów. Trudniejszy jest rynek, ponieważ konkurencja działa agresywnie, tworząc konkurencyjne rozwiązania lub udostępniając je całkowicie za darmo. Paradoksalnie łatwiej sprzedaje się produkt niż parę lat temu, ponieważ świadomość potrzeby dokładnego rozliczania czasu w firmach sprzedających swoje godziny do klientów jest powszechna. Łatwiejsze jest pozyskiwanie finansowania. 

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w TimeCamp?

Najcięższe decyzje związane są ze zmianami organizacyjnymi w firmie, bo to dotyka ludzi. Drugą najtrudniejszą rzeczą jest przejście transformacji firmy. Inaczej zarządza się firmą w której pracuje 15 osób, a zupełnie inaczej zatrudniającą 35. Przykładowo: wprowadziliśmy ISO 27001, które ułatwia sprzedaż dla wymagających klientów i był opór związany z tym, że zatracimy startupową atmosferę. Oddawanie odpowiedzialności innym jest też trudne, ale konieczne, żeby skalować firmę.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

Tak, zrobiliśmy pivot: do rozliczania czasu poświęcanego na projekty i zadania w firmach usługowych z programu mierzącego aktywność pracowników na komputerach. Dzięki temu weszliśmy na rynek międzynarodowy i pozyskaliśmy tysiące klientów. Jesteśmy pewni, że czekają nas kolejne pivoty. Jako cel mamy dynamiczne wzrosty, to będzie wymagało wchodzenia w nowe nisze.


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!