W najnowszej części Startup X-RAY wziąłem na warsztat świetną inicjatywę stworzoną przez Przemka Kuśmierka oraz jego zespół. Migam.org to platforma do wideopołączeń przeznaczona specjalnie dla osób głuchych promowana wymownym hasłem „Głusi mogą wszystko oprócz słyszenia”. Jak przebiega w Migam obserwacja konkurencji? Które decyzje były najtrudniejsze? Zapraszam do lektury.

W jaki sposób w Migam.org obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

Rynek wideopołączeń, który dziś stanowi kierunek rozwoju działalności Migam, bardzo szybko się zmienia. Na rynku jest wielu dostawców platform do komunikacji wideo. Najnowszy trend to możliwość skonfigurowania takiego połączenia bez konieczności instalowania oprogramowania (Skype wymaga oprogramowania) poprzez wzajemną komunikację dwóch przeglądarek. Wśród takich dostawców wymienić można: Whisbi, Acquire, Richcall, Appear.in. Nasz najnowszy produkt Onevid.io jest pierwszą technologią, która łączy komunikację wideo z narzędziami sprzedażowymi. Dodaliśmy moduł wyświetlania prezentacji produktowych, bezinstalancyjnego współdzielenia ekranu dla wspólnego uzupełniania formularzy oraz przeglądania stron internetowych. Nasz produkt to jednak profesjonalne wideo contact-center z funkcjami zarządzania kolejką przychodzących połączeń przez agentów, ich rolami, raportowania itp.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w Migam.org decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

Dobrym przykładem naszego rozwoju i wyjścia z nowym produktem jest własnie Onevid.io.

Badamy trendy w e-commerce i retailu offline. Szukamy szans w branżach, gdzie marki nie odpowiadają samodzielnie na potrzeby klientów. Spójrzmy na poniższe dane:
– 87% klientów rozpoczyna poszukiwanie w internecie (żródło: https://www.retaildive.com/),
– 44% klientów potrzebuje asysty żywego sprzedawcy w trakcie zakupów online (żródło: https://techjury.net/),
– 78% klientów jest gotowych na zakup produktu w firmie, która jako pierwsza odpowie na ich pytanie (źródło: vendasta.com/).
Szybka reakcja sprzedającego na impuls zakupowy u klienta pozwala natychmiast domknąć sprzedaż. Jeżeli zaś firma nie nawiąże narracji z klientem online tu-i-teraz, to kupujący zostanie zarzucony reklamami real time ads od konkurencji. Dostępne na rynku narzędzia (“chat z botem” lub “formularz kontaktowy”) nie odpowiadają na te potrzeby, dlatego widzimy w Onevid.io rozwiązanie powyższych problemów.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mamy na myśli na przykład pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników.

Zależy od punktu widzenia. Dziś jest więcej startupów niż 5 lat temu, więc przebicie się z nowym produktem lub usługą jest oczywiście trudniejsze. Dużo łatwiej jest za to pozyskać finansowanie, tu bardzo wierzę w equity corwdfunding. W naszym przypadku dzięki marce Migam pewnie łatwiej mi jest się umówić na pierwsze spotkanie do klienta z nowymi produktami, jednak tylko tyle. Produkt musi wnosić wartość dla klienta. Inaczej nic się nie sprzeda.

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w Migam.org?

Zatrudniać, zwalniać. Najtrudniej było znaleźć odpowiedni zespół. Z pierwszego teamu nie ma nikogo poza mną, z drugiego zespołu został tylko Sławek Łuczywek, Dziś mamy trzeci, naprawdę silny zespół.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

Dwa lata szukałem modelu biznesowego. W tym czasie zaliczyliśmy kilka piwotów. Zaczęliśmy od słownika SJM (system językowo-migowy, którego NIE UŻYWAJĄ Głusi), dziś jesteśmy Grupą z 3 liniami produktowymi i mamy Głuchych na pokładzie.
Słownik internetowy SJM zastąpiliśmy PJM (Polski Język Migowy) – tego używają Głusi. Istnieje dalej, przerodził się w Podręcznik A1.
Korzystaliśmy z technologii rozpoznawania zdjęć: tłumaczyliśmy teksty na migowy i przerodziło się to w gazetę tłumaczoną na język migowy – zero klientów. Za wcześnie było na to rozwiązanie.
Znając problemy i środowisko osób Głuchych powołaliśmy agencję pracy dla Głuchych – ponad 80 zaktywizowanych trwale osób w całej Polsce.
Najważniejszy etap to wideotłumaczenia – to zagrało. Obsługujemy ponad 130 klientów korporacyjnych, wykonaliśmy ponad 100 tysięcy takich tłumaczeń. Stworzyliśmy własne narzędzie do wideopołączeń – produkt przerodził się w Onevid.io, który wlaśnie wchodzi na rynek.


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!