Do dzisiejszej rozmowy zaprosiłem Mateusza Oleksiuka, twórcę LESS_, startupu, który narobił ostatnio nieco szumu. To świetny marketplace dla używanych ubrań wykorzystujący socialowe przyzwyczajenia użytkowników do realizowania pożytecznej misji. Jak zwykle interesowało mnie m.in., jak według rozmówcy powinna wyglądać porządna analiza konkurencji oraz które decyzje sprawiają największe trudności.

W jaki sposób w LESS_ obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

Konkurencję bezpośrednią i pośrednią obserwujemy już od wielu lat i jest to proces ciągły, ponieważ u każdego z podmiotów zmiany zachodzą względnie często. Analizujemy te narzędzia na wielu płaszczyznach, m.in. poszczególne funkcjonalności i user experience z poziomu standardowego użytkownika, ale również z perspektywy biznesu badając różne modele biznesowe. Każda aplikacja i każdy portal ma swoje silne i słabe strony. Z tego doświadczenia staramy się wyciągnąć jak najwięcej dobrego dla nas, ale również korygować ich mankamenty. Mamy ten komfort, że znajdujemy się dopiero na początku naszej startupowej drogi, a już teraz w pewnych aspektach jesteśmy o krok przed konkurencją.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że analiza konkurencji nie była fundamentem narodzin tego przedsięwzięcia. Absolutnie nie. Jest to niezbędny element zdrowego rozwoju każdego biznesu, ale LESS_ powstawało od zera na kanwie spełnienia ludzkich i środowiskowych potrzeb. Poza tym dość mocno różnimy się od konkurencji. Nie jesteśmy jedynie technicznym narzędziem do sprzedaży i zakupu używanej odzieży. Stoi za nami pożyteczna misja, dobrze skomponowany brand i solidne wartości.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w LESS_ decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

Takich czynników jest dużo, ale wymienię cztery kluczowe. Nasi użytkownicy, środowisko, obecny rynek i prognozy.

Jeszcze niedawno na podstawie badań przyglądaliśmy się opiniom naszych przyszłych użytkowników, obecnie słuchamy głosów już obecnych. Ich sugestie i wskazówki są zazwyczaj zbieżne z naszymi planami rozwojowymi. To bardzo cieszy, że użytkownicy myślą o LESS_ w ten sam sposób, co my i już utożsamiają się z naszą misją. Bardzo cenimy sobie bliski kontakt z naszymi odbiorcami i kładziemy duży nacisk na to, aby żaden głos z ich strony (nawet ten negatywny) nie pozostał bez dogłębnej analizy i reakcji z naszej strony. Z każdego kontaktu wyciągamy odpowiednie wnioski, aby kolejne odsłony aplikacji spełniały rosnące oczekiwania naszych userów.

Jak dobrze wiesz, pragniemy zmiany reguł gry w świecie mody i zakupów. Bardzo leży nam na sercu dobro naszej planety. Jest to jeden z filarów LESS_. Każde następne działanie z naszej strony jest starannie przemyślane i chcemy, aby miało pozytywny wpływ na środowisko. Przykładem jest tutaj chociażby bieżąca kampania marketingowa. Chociaż ma ona charakter komercyjny, to wpływy ze sprzedaży odzieży zostaną przeznaczone na fundacje charytatywne: SiePomaga oraz Greenpeace.

Szukanie nisz, usprawnień oraz brakujących rozwiązań na obecnym rynku wśród licznych podmiotów, które na nim funkcjonują, jest bardzo trudne. Dogłębna analiza rynku i konkurencji pozwala nam jednak projektować nowe funkcjonalności. Mamy nadzieję, że te czynniki w przyszłości pozwolą zaspokoić potrzeby odbiorców i sprawnie wpasować się w rynek.

Ostatnim z czynników są wszelkiego rodzaju forecasty, które przedstawiają nam wizję rzeczywistości za 3-4 lata. Sumiennie przygotowujemy nasze przyszłe kroki, aby rozwiązania wyprzedziły oczekiwania.

Bardzo dobre wyniki LESS_ po paru tygodniach od startu są potwierdzeniem słuszności powyższych tez. Solidnie przepracowany okres przygotowawczy, który trwał 8 miesięcy, teraz procentuje.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mam na myśli np. pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników. 

Obecnie zdecydowanie trudniej jest pozyskać zainteresowanie młodych ludzi, ponieważ widzieli, klikali i słyszeli już chyba wszystko. Jest to bardzo duże wyzwanie, ponieważ to pokolenie, mimo młodego wieku, ma już swoje odpowiednie przyzwyczajenia i słuszne oczekiwania. Chociażby standardy UX-owe, które nakreślili najwięksi gracze na rynku, stawiają bardzo wysoko poprzeczkę.

Łatwość w pozyskiwaniu finansowania dla firmy jest wypadkową trafionego pomysłu i posiadania dobrego „sternika” tego biznesu. Moim zdaniem nie jest tak bardzo zależna od czasów.

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w LESS_?

W ośmiomiesięcznym okresie przygotowawczym do launchu cierpieliśmy z powodu mnogości koncepcji. Mamy bardzo kreatywny zespół i fantastycznych doradców ze strony partnera technologicznego. Ilość pomysłów w kontekście funkcjonalności aplikacji, brandingu i modelu biznesowego była tak duża, że początkowo bardzo trudno było nam zdecydować o kierunku rozwoju naszej aplikacji X. Wspomagając się przykładami: mieliśmy projekty ponad 20 różnych nazw brandu, podobną ilość propozycji ikonografii i logo oraz mnogość funkcji w samej aplikacji. Wybór tej jednej właściwej ścieżki spośród tylu wizji był bardzo trudny. Nie chcieliśmy drugi raz popełnić tych samych błędów poprzedniej aplikacji i skoncentrowaliśmy się na solidnym MVP. Projekt początkowo klarował się bardzo powoli, ale w pewnym momencie wszystkie puzzle zaczęły do siebie pasować i ułożyły się w markę LESS_. Był to dla mnie osobiście niezwykle ciekawy i rozwijający proces, ale bardzo intensywny. Z kilku konceptów funkcjonalności zrezygnowaliśmy całkowicie, ale dużą część odłożyliśmy jedynie w czasie i planujemy ich wdrożenie już wkrótce.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

LESS_ to ewaluacja poprzedniej aplikacji CountMe, która miała charakter całkowicie społecznościowy. Koncepcja zdobyła uznanie inwestora, Dawida Urbana, który bardzo szybko dostrzegł potencjał handlowy aplikacji i dołożył do niej moduły zakupu i sprzedaży odzieży używanej pomiędzy samymi użytkownikami. Odrobiliśmy lekcję. Wraz z nowym partnerem technologicznym przedefiniowaliśmy grupę docelową, wszystkie funkcjonalności, skorygowaliśmy błędy młodości i skupiliśmy się na MVP. Kolejnym posunięciem był solidny rebranding. Wszystkie te elementy pozwoliły skomponować kompletne narzędzie jakim jest marka LESS_


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!