Tym razem moim startupowym X-RAY-em prześwietlam iTaxi i jego CEO, Jarosława Grabowskiego. Już tradycyjnie pogadaliśmy trochę o konkurencji, nowych rynkach i warunkach dla rozwoju biznesu.

W jaki sposób w iTaxi obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

Obserwujemy konkurencję, wykorzystując monitoring mediów i social mediów. Jako pierwszy polski startup do zamawiania przejazdów chcemy wyróżniać się innowacyjnym podejściem. Wnioski z obserwacji są siłą napędową do tego, żeby być zawsze krok przed konkurencją i obecnie, we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, prowadzimy Program Inteligentny Rozwój. Jego celem są prace badawczo‑rozwojowe i przedwdrożeniowe, których wyniki pozwolą opracować unikatowe mechanizmy, tj. przewidywanie popytu na usługi taksówkarskie, dynamiczne wskazywanie kierowcom obszarów z największym prawdopodobieństwem zamówienia i inteligentne wydawanie zleceń.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w iTaxi decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

Decyzję o wejściu na nowy rynek podejmujemy na podstawie badanego przez nas poziomu zainteresowania usługami w danym regionie i mierzenia jego potencjału. W kwestii wdrażania nowych usług czy produktów inspiracje czerpiemy zarówno od naszych klientów, jak i kierowców. Obserwujemy rynek polski, jak i zagraniczny, zarówno w aspekcie zmian zachodzących na rynku transportowym, jak również nowinek i zmian pojawiających się w innych branżach.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mamy na myśli na przykład pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników.

Na początku naszym największym wyzwaniem było zainteresowanie ludzi przejściem od telefonicznego zamawiania przejazdu do aplikacji. Z czasem ta forma rezerwacji stała się popularna, co wpłynęło na pojawienie się konkurencji.

Jestem przekonany, że teraz dużo trudniej jest wejść na rynek bez posiadania znanego brandu bądź usługi, która potrafi zaspokoić więcej lub lepiej potrzeby zgłaszane przez klientów. Rynek w dużej mierze napędza się sam, a my wszyscy potrzebujemy czegoś nowego, innowacyjnego. Bez efektu nowości „nowy gracz” po prostu nie przetrwa.

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w iTaxi?

Chyba nie potrafię wskazać najtrudniejszej decyzji w iTaxi. Nie ma też łatwych decyzji. Dużą zmianą był pivot w kierunku klientów B2B, który miał miejsce półtora roku temu.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

Założeniem stworzenia iTaxi było umożliwienie zamówienia przejazdu z poziomu aplikacji. Początkowo swoją ofertę kierowaliśmy do klientów B2C, ale ostatnie półtora roku to pivot w kierunku B2B oraz rozbudowa narzędzi i relacji w tym segmencie.


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!