Rozmową z Dawidem Pawlickim, CMO w Divante, software house’ie z branży e-commerce, zaczynamy nasz cykl Startup X-RAY. Obserwacja ruchów konkurencji, opis procesu decyzyjnego czy gorzkie pigułki w postaci trudnych decyzji – na to wszystko znajdzie się miejsce poniżej, jak i w kolejnych odsłonach. Najbliższa z nich już za tydzień. No to lecimy…


W jaki sposób w Divante obserwujecie konkurencję i wyciągacie wnioski z jej działań?

W Divante tworzymy i dostarczamy rozwiązania i produkty umożliwiające Klientom zwiększanie sprzedaży, na bieżąco adaptując najnowsze technologie. Naszymi klientami są obecni lub przyszli liderzy swoich branż postrzegający technologię jako kluczowy składnik sukcesu swojej firmy, np. SAP, Wurth czy Bosch. Pracujemy także z dobrze rokującymi firmami o podłożu startupowym jak High Snobiety czy Hello Print. Tym większe znaczenie ma dla nas analiza otoczenia konkurencyjnego, aby zapewnić klientom najwyższe możliwe standardy.

Otoczenie konkurencyjne w Divante obserwujemy na poziomie operacyjnym jak i strategicznym. Operacyjnie wykorzystujemy wzmianki w social media oraz raporty SEO. Korzystamy w tym celu z aplikacji takich jak Brand24, Ahrefs. Na poziomie strategicznym w cyklach kwartalnych omawiamy zmiany w otoczeniu konkurencyjnym, a w szczególności zmiany w ofercie, wykonane projekty, partnerstwa oraz eventy, a także pozycjonowanie i komunikację marketingową.

Warto zauważyć, że w przypadku Divante otoczenie monitorujemy także dla naszych autorskich produktów, czyli Vue Storefront, Storefront Cloud, Open Loyalty oraz najświeższy: StorefrontUI. Więcej informacji na temat naszych usług i produktów można znaleźć w naszym oficjalnym infopacku na stronie divante.co/infopack.

Na podstawie jakich czynników podejmujecie w Divante decyzję o wejściu na nowy rynek lub wdrożeniu nowych usług i produktów?

W Divante współtworzymy świat technologii e-commerce, budując nasze produkty i pomagając innym budować produkty (Magento, Pimcore, SAP, Shopware). Wokół najnowszych trendów technologicznych tworzymy zespoły oraz nowatorskie produkty w celu dołączania ich stopniowo do naszej oferty. Niebagatelne znaczenie w tym ma dla nas krzywa Gartnera obrazująca obowiązujące trendy oraz raporty Forrestera.

Z drugiej zaś strony zdarza się, że realizowane przez nas projekty wdrożeniowe są podstawą i inspiracją do rozwoju i tworzenia nowych produktów i usług. Przykładem jest Open Loyalty, które jest efektem naszych wdrożeń systemów lojalnościowych dla klientów korporacyjnych. W ten sposób budujemy wyróżniki i przewagę konkurencyjną Divante.

Decyzje o wejściu na nowe rynki podejmujemy zaś w oparciu o doświadczenia naszych partnerów a także w konsultacji z naszym ekosystemem kontrybutorów, klientów i doradców.

Co według Was jest obecnie łatwiejsze, a co trudniejsze, niż kiedyś? Mamy na myśli np. pozyskiwanie finansowania, klientów czy przebicie się do świadomości użytkowników.

Z pewnością popularyzacja nowych rozwiązań e-commerce w związku z silnym otoczeniem konkurencyjnym jest trudniejsza, w szczególności w tak szybko rozwijającej się i wyspecjalizowanej branży jak e-commerce. Do tego dochodzi łatwiejsze pozyskanie możliwości finansowania, co sprawia, że na rynku pojawia się dużo alternatywnych rozwiązań produktowych.

Nie bez znaczenia jest również coraz większe znaczenie user experience w całym procesie zakupowym, co sprawia, że produkty i rozwiązania nie tylko mają działać, ale także być user-friendly oraz imponować pod względem wizualnym. Stąd też nasza decyzja dotycząca rozwijania struktur w kierunku product design, czego efekty można zobaczyć na naszym profilu Dribbble.  

Z drugiej zaś strony w obecnym ekosystemie łatwiejsze wydaje się zawieranie partnerstw i aliansów strategicznych na poziomie globalnym, ponieważ organizacje stale szukają nowych źródeł inkrementalnego przychodu. Dodatkowo dzięki rozwojowi przepływu informacji łatwiej jest nam dzielić się wiedzą o e-commerce poprzez wartościowy content, np. raporty na temat największych programów lojalnościowych czy aplikacji progresywnych.

Jaka była dotychczas najtrudniejsza decyzja, którą musieliście podjąć w Divante?

Skala trudności decyzji w każdym roku wzrasta, co wynika chociażby z naszego szybkiego wzrostu organicznego. Obecnie zatrudniamy przeszło 200 pracowników i mamy na koncie ponad 1000 projektów dla przeszło 400 klientów. Dlatego już kilka lat temu przyjęliśmy wewnętrzną strukturę bazującą na plemionach, wzorując się na dobrych doświadczeniach Spotify w tym obszarze, dzięki czemu mamy świetną atmosferę i wyjątkowo niską rotację pracowników.

Z pewnością z marketingowego punktu widzenia trudną decyzją była niemal całkowita rezygnacja z działań lokalnych na rzecz obrania azymutu globalnego. Wiązało się to z wstrzymaniem funkcjonowania naszego polskojęzycznego serwisu WWW oraz profili social media. Dodatkowo zminimalizowaliśmy publikacje w języku polskim oraz nasz udział w eventach lokalnych.

Inną ryzykowną decyzją z operacyjnego punktu widzenia jest utworzenie w pełni autonomicznego oddziału na rynek DACH z dyrektorem zarządzającym oraz project managerami biegle komunikującymi się w języku niemieckim. Towarzyszą temu działania marketingowe, takie jak tłumaczenie stron oraz materiałów marketingowych na język niemiecki, tworzenie dedykowanego contentu, a także udział w niemieckojęzycznych stowarzyszeniach oraz eventach e-commerce.

Czy obecny produkt, który oferujecie, to było pierwsze rozwiązanie, na które wpadliście? Czy pivotowaliście, wykonując zwrot w jakimś kierunku?

Poprzez połączenie produktów i usług dostarczamy oczekiwane efekty projektów szybko i zwinnie, ułatwiając klientom zdobycie przewagi konkurencyjnej. W związku z tym mamy rozmaite doświadczenia w tym obszarze.

Przykładowo w Open Loyalty bazując na kompetencjach technologicznych zespołu świadczyliśmy usługi wdrożeniowe dla klientów końcowych w oparciu o technologię open source. W międzyczasie zrobiliśmy pivot na rzecz wysoko wyspecjalizowanej platformy lojalnościowej skierowanej do agencji w obszarze e-commerce, które następnie wdrażają Open Loyalty w odpowiedniej konfiguracji dla klienta docelowego. Obecnie Open Loyalty jest wysoce pożądaną technologią w wielu agencjach dostarczających rozwiązania e-commerce na kontynencie azjatyckim, który jest najbardziej innowacyjnym rynkiem e-commerce na świecie.

Z drugiej zaś strony, w przypadku Vue Storefront jesteśmy wierni idei open source i za pomocą naszego produktu konsekwentnie budujemy oddolny ruch na rzecz popularyzacji Progressive Web Apps w obszarze e-commerce. Obecnie możemy się pochwalić społecznością złożoną z 1500 developerów, 130 kontrybutorów oraz 60 agencji czynnie pracujących z pomocą naszej technologii, a sam Vue Storefront jest najszybciej rosnącym repozytorium e-commerce open source na GitHub.

Obecnie jesteśmy na etapie wprowadzania do naszej oferty usługi R&D (research & development). Na swoim koncie mamy już zbudowanie niezależnego frontendu w technologii PWA dla flagowego produktu SAP, mianowicie SAP Customer Experience. Usługą R&D chcemy dotrzeć do dynamicznych firm oraz korporacji, które szukają zaufanego partnera do budowy nowego produktu bądź usługi w obszarze e-commerce. Nasz zespół badawczo-rozwojowy pomoże opracować koncepcję, zaprojektować i zbudować pierwszą wersję produktu (MVP). Co więcej, przeprowadzi przez całą drogę, doradzając przy kolejnych krokach i przekazując całą naszą wiedzę, aby dalej rozwijać produkt w zrównoważony sposób. Wierzymy, że połączenie open source i nowoczesnych zespołów programistycznych może doprowadzić do przełomowych innowacji technologicznych. Co więcej jako autorzy takich produktów, jak Vue Storefront czy Open Loyalty, czujemy się w pełni kompetentni, aby bezpiecznie przeprowadzić naszego klienta przez wzburzone wody e-commerce.


Startup X-RAY to cykl, w którym prześwietlamy polskie startupy. Pytamy o podglądanie konkurencji, podejmowanie niełatwych decyzji i szukanie drogi do sukcesu. Wszystkie dotychczasowe materiały cyklu znajdziesz tutaj. Chciałbyś/chciałabyś, aby Twój startup wziął udział? Daj znać na lukasz.kepka@justjoin.it.

Napisz coś od siebie!