Ostatni tydzień upłynął w atmosferze Świąt Bożego Narodzenia, aczkolwiek warto  nie zapominać o tym, co miało miejsce w tym czasie w branży startupowej. Okres między Świętami a Nowym Rokiem jest dość senny, aczkolwiek zawsze będzie miejsce choć dla kilku historii. Poniżej subiektywne zestawienie najciekawszych faktów z ostatnich 7 dni. Przegląd prasy z USA, Azji, czy Europy, a także Afryki.

 

Rywal Ubera na Bliskim Wschodzie otrzymuje $350M wsparcia.

Rok 2016 już się kończy, a tu pojawia się jeszcze następny „Konkurent Ubera”, określenie będące przydomkiem tak popularnym, że wręcz zdewaluowanym, aczkolwiek w tym wypadku aspiracje mogą wydawać się uzasadnione. Careem powstał w 2012 roku w Dubaju. Obecnie funkcjonuje w 47 miastach na terenie 11 krajów Bliskiego Wschodu. Obsługuje ponoć ponad 150 tysięcy kierowców, co może robić wrażenie.

 

BitTorrent wchodzi z live-streamingiem w formie peer-to-peer.

To, czego przed laty jednym z prekursorów był BitTorrent, chce również przenieść za pomocą swojej aplikacji na iOS jako live-streaming. Rozwiązań tego typu jest już na rynku bez liku, aczkolwiek BitTorrent gwarantuje, że w porównaniu z konkurentami, jest on bardzo stabilny i zapewniać będzie zupełnie inny komfort oglądania. Tak jak w przypadku torrentów do przekazywania sobie dużych pików, analogicznie przez peer-to-peer ma być transmisjami telewizyjnymi.

 

Miesięcznie filmy od Dodo mają już miliard wyświetleń miesięcznie.

Bez obaw, ja też nie wiedziałem, co to takiego. Dodo jest firmą mediową, skupioną wokół dystrybucji kontentu wideo, w którym główną rolę odgrywają zwierzaki. Zdecydowana większość wyświetleń to te na ich Facebooku i Snapchacie. Co cieawe, nie  zaśmiecają sieci, tworząc dziesiątki gifów z których 95% ma po 100 tysięcy wyświetleń, a kilka po 20 milionów. Średnia ilość wyświetleń jednego materiału to 2,5 miliona. W styczniu zanotowali 80 milionów wyświetleń, w listopadzie było to miliard. Niezła przebitka. O co chodzi, wejdź tu: https://www.thedodo.com/

 

Glu Mobile przejęło QuizUp za $7,5M…

Bardzo rozczarowująca wiadomość. Islandzki startup, o którym Startup Cribs pisał w tym miejscu, został sprzedany za „marne” $7,5M. To tematyczna aplikacja quizowa, która zdobyła swoją popularność quizami o Nicki Minaj, Kim Kardashian, czy po współpracy z National Geographic. Zebrawszy w sumie ponad $40 milionów, teraz okazuje się, że sprzedali się Glu Mobile za ledwie część tej kwoty. Inwestorzy są bardzo rozczarowani, ale póki co zarząd QuizUp nabiera wody w usta. Ciekawe co z planami na własny teleturniej w USA?

 

Automile natomiast otrzymuje $7,5M na rozwój.

Podczas gdy jedni sprzedają się za $7,5M, inni pozyskują taką Serię-A finansowania na rozwój. Tak właśnie jest w przypadku startupu z Palo Alto, Automile, który stworzył mały nadajnik GPS do zamontowania w aucie. To startup do monitorowania i zarządzania flotą aut, który śledzi auta oraz informuje o ich przydatności i faktycznym wykorzystaniu. Obecnie ma 6000 klientów, a klienci biznesowi płacą $5,90 od śledzonego pojazdu miesięcznie.

 

Snapchat uruchamia gry na swojej platformie.

Stało się nieuniknione. Gry weszły również na Snapchata, jednakże w formie typowo snapczatowej. To znaczy, że są one bardzo proste, trwają po kilkadziesiąt sekund, a Ty lub raczej Twoja twarz jest wklejana na głównego bohatera. Swój rezultat lub replay z gry możesz również wkleić do swoich Stories. Ma to być również bardzo oryginalna forma reklamy natywnej, która stanowić będzie dla Snapa silny zastrzyk gotówki w 2017.

 

Backtrace I/O dostaje $5M na rozwój startupu poświęconego debugowaniu.

Deweloperzy spędzają około 50% swojego czasu pracy na… poprawianiu błędów. Stąd też zrodził się interesujący pomysł na startup, który ma za zadanie wyłapywać możliwie jak największą ilość błędów, dzięki systemowi automatycznych alarmów i inteligentną pomoc. W sumie otrzymał już ponad $6 milionów w ciągu 2 lat od startu. https://backtrace.io/ Idea prosta – spędzaj mniej czasu na poprawianiu, a więcej na tworzeniu.

 

Dynamic Yeld pozyskuje $22M na rozwój spersonalizowanych sklepów.

Zarówno w email marketingu jak i social media personalizacja odgrywa coraz to większą rolę. Klienci wchodzą w interakcje z markami różnymi kanałami, a co więcej, wykonują najczęściej spory research przed zakupem. Dynamic Yeld to platforma do jeszcze lepszego projektowania indywiudalnych doświadczeń z klientem i jego segmentacji, stanowi zatem narzędzie typowo dla marketerów. W sumie zebrali już $36 milionów od 2012 roku.

 

Malezyjski iPrice otrzymał $4M wsparcia na zaistnienie w Azji

Na azjatyckim rynku w 2016 roku można było obserwować przede wszystkim starcie Alibaby z Amazonem, aczkolwiek biorąc pod uwagę boom w branży ecommerce, to w dalszym ciągu jeszcze znajduje się miejsce do zaistnienia dla innych startupów. Tak jest w przypadku iPrice, który jest platformą do porównywania cen i produktów, a także zbiorem kuponów rabatowych i unikalnych promocji. Korzysta z niego już 2 miliony użytkowników miesięcznie, a efektem 2-letniej pracy jest pozyskanie finansowania na poziomie $4M Serii-A.

 

Kanadyjski statup Vidyard osiągnął niespodziewany sukces w Azji

Coraz więcej przedsiębiorców z Ameryki skupia się na rynku azjatyckim, aczkolwiek niewielu z nich osiąga zamierzony sukces. Vidyard wyłamał się z tej reguły, oferując spersonalizowane wideo, właśnie głównie na rynek azjatycki. Co więcej, dostarcza on narzędzi do analitycznych do mierzenia, jak wideo generuje leady oraz w jakim stopniu angażuje odbiorcę. Możesz dzięki nim wszędzie dodać swoje spersonalizowane wideo, na blogi, do maili, czy w social media. Póki co robią to za darmo, ale mają już tysiące klientów własnie w całej Azji, gdzie są wiodącą tego typu platformą. https://www.vidyard.com

 

Postbox chce uczynić hinduską sztukę skalowalną.

Były programista Facebooka wraz ze swoją przyjaciółką stworzyli sklep ecommerce dla twórców oryginalnych toreb, portfeli, terakotowych kubków, drewnianych dodatków do domu, akcesoriów do podróży i innych, osobliwych produktów nieznanych, hinduskich artystów. Model dość oklepany w branży odzieżowej, której na thepostbox.in nie znajdziesz. Zaczynali przed 2 laty od 6 produktów w sklepie, a obecnie miesięczna sprzedaż to niemal $30,000. Wszystko własnymi środkami. Współpracują z 250 artystami z całych Indii.

 

Chińskie Kakao przejmuje Koreański Parking Square

Od debiutu 1 stycznia 2014 Parking Square oferuje 5000 miejsc do parkingów w 500 miejscach w Seulu. Aplikacja została pobrana ponad 300 tysięcy razy i posiada ponad 150 tysięcy stałych użytkowników. Suma nie została ujawniona, ale kapitalizacja rynkowa Parking Square wynosi między $8,6M a $17M. Aż dziwne, że jeszcze nie mamy czegoś takiego u siebie. Link do AppStore.

 

Facebook to firma przede wszystkim mediowa.

Tak oto rzecze Mark Z., który wielokrotnie pytany był o to, czy wobec tak ogromnej ilości przejęć innych spółek i startupów technologicznych, nie idą aby w kierunku Apple, lub Google. Okazuje się, że według Marka wcale nie. Facebook ma pozostać przede wszystkim jak najbardziej wiarygodnym i postronnym medium, który również mocno wypowiada walkę fake newsom.

 

Wirtualna Rzeczywistość pomaga w rehabilitacji

Koreańskie Narodowe Centrum Rehabilitacji ogłosiło wyniki swoich badań, z których wynika, że pacjenci, którzy rehabilitowali się z wykorzystaniem gogli do wirtualnej rzeczywistości oraz inteligentnej rękawicy Smart Glove RAPAEL, zaprojektowanej przez Neofect. Jak wygląda terapia? to forma wirtualnych gier, w której uczestnik musi wykonać określoną sekwencję ruchów, by zdobyć jak najwyższy wynik. Twórcy wierzą, że połączenie  tradycyjnych metod leczenia wraz z tymi opartymi o VR będzie znacznie efektywniejsze, czego efekty zaprezentowali tutaj (link).

 

Poznaj Charmy – nową azjatycką aplikację randkową

W poprzednim tygodniu miał miejsce debiut appki Charmy, która służy do oceny profili płci przeciwnej oraz łączenia ludzi w pary. Główną ideą startupu jest prowadzenie rankingów swoich użytkowników. Po co rankingi? To bardzo proste. Charmy chce zwyczajnie ulżyć tym, którzy niekoniecznie znajdują z łatwością pary np. na Tinderze. Tutaj będziesz proponowany innym o podobnym rankingu, co ma zwiększyć zadowolenie użytkowników i lepiej (oraz częściej) dopasowywać ludzi do siebie. Dobre.

 

Afrykański Trine zebrał $3,7M na tworzenie solarów słonecznych na kontynencie.

To oryginalna platforma crowdfundingowa, lecz przeznaczona do tego, by zbierać środki a następnie lokować je w afrykańskie solary słoneczne. Ciekawe, bo nie chodzi tutaj o cel charytatywny, stajesz się inwestorem i Twój wkład przynosi Ci zyski, a dodatkowo pomagasz tym najbardziej potrzebującym. Trine współpracuje z partnerami montującymi solary, którzy to właśnie zbierają środki na inwestycje dla ludzi odciętych od elektrycności na co dzień. Ich misją jest, aby do 2021 ufundować przez Trine 1000 projektów, które zapewnią dostęp do elektryczności i czystej energii 66 milionom ludzi w Afryce. Tu link do strony, a poniżej wygląd samych aukcji. Zambia, Tanzania, Senegal, po zdjęciach rzeczywiście widać, że Ci ludzie na prawdę tego potrzebują.

Kenijski Snapharvest chce zostać afrykańskim Shutterstockiem.

W jakim sensie? Otóż właśnie rozpoczął swoją działalność, oferując wysokiej jakości zdjęcia rzeczywiście wykonane w Afryce. Twórca startupu, Charles Mugendi twierdzi, iż zgodnie z wykonanymi badaniami rynkowymi, bardzo trudno jest markom i domom mediowym dotrzeć do prawdziwie afrykańskich zdjęć. Dzięki Snapharvest mogą je otrzymać o wiele szybciej i taniej. Jest jeszcze druga strona medalu – afrykańskie firmy i przedsiębiorcy, którzy również stawiają swoje strony, będą mogli tanim kosztem uzyskać dostęp do zdjęć bardzo dobrej jakości. Link do strony www.snapharvest.

 

Nigeryjski startup fintech pozyskał $1,3M na wdrożenie płatności mobilnych.

Chodzi o Paystack, który wsparty przez sam Y Combinator stawiają przed sobą ambitne zadanie połączenia afrykańskich przedsiębiorców (będących raczej offline) z raczkującym dopiero na kontynencie rynkiem ecommerce. Afrykański rynek ma olbrzymi potencjał, aczkolwiek cały czas brakuje tego typu rozwiązań, które ułatwiałyby prowadzenie biznesu w sieci. Shola Akinlade oraz Ezra Olubi zamierzają to zmienić. W końcu prawdziwie afrykański dostawca płatności online (a nie kolejny zagraniczny gracz). To napawa optymizmem.

 

Egipski Flat6Labs otrzymuje $2M na wsparcie startupów.

To wbrew pozorom nie serwis do wynajmowania mieszkań, a wiodący egipski akcelerator, który otrzymał dwa miliony dolarów z gigantycznej puli, jaka ma przypaść Egipskim startupom z Banku Światowego. Zamierza on bowiem zainwestować za pośrednictwem IFC (International Finance Corporation) 2 miliardy dolarów w egipską gospodarkę. W ciągu 5-ciu lat chce wesprzeć ponad 100 startupów i 300 kolejnych prywatnych przedsięwzięć. Imponujące.

 

Napisz coś od siebie!