Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia w 2017 roku. To pierwsze poważne inwestycje oraz kolejne interesujące startupy, które pokazały się szerszej publiczności w Azji, Europie czy USA oraz Afryce. Zaglądaj tu od czasu do czasu, aby być na bieżąco z tym, co wydarzyło się na świecie w  branży startupowej.

W Nowym Roku Startup Cribs w dalszym ciągu będzie Wam dostarczał prasówki w formie tygodniowych podsumowań. Co więcej, w porównaniu do poprzednich zestawień, znajdzie się tu również o wiele więcej informacji o najnowszych trendach w wielu różnych branżach na całym świecie.

Miejmy nadzieję, iż nie uznacie tego cyklicznego podsumowania za nadużycie. Wcześniej wyłącznie jako „prasówka”, tym razem sporo o nowych rozwiązaniach, druku metalowym, kolejnych inwestycjach i… po prostu trendach. Na początek wiele newsów z Azji, lecz możliwie przy tym niewiele Jacka Ma i jego Alibaby, który regularnie gościł w poprzednich zestawieniach.

 

Hinduski startup Chromo rozpoznaje emocje po tym jak dotykasz smartfon

Wyścig w rozpoznawaniu emocji oraz wykorzystywaniu tego do targetowania odpowiednich reklam czy też badania w jaki sposób użytkownicy wykorzystują aplikacje trwa w najlepsze. Właśnie dołączył do niego kolejny gracz, Chromo.io, który powie Ci, jak użytkownicy korzystają z Twojej aplikacji. Czy robią to jedną ręką, czy dwiema. Czy to w domu, czy podczas podróży? Co ciekawe, są w stanie wyczytać także emocje, to czy jesteś zrelaksowany, czy zestresowany, wykorzystując machine learning sugerując, jakie reklamy i produkty im oferować.

 

Rowery nie chcą zostać w tyle – chiński Mobike dostaje $215M

Mobike to chińska aplikacja do wypożyczania rowerów, która silnie wzrasta na trendzie sharing economy. Potencjał wydaje się mieć rzeczywiście ogromny, biorąc pod uwagę fakt, że powstała przed 2 laty, w styczniu 2015, a do tego czasu zebrali w sumie zawrotne $325M. Wielu konkurentów istnieje na świecie, aczkolwiek wydaje się, że Chińczycy szczególnie upodobali sobie rowery akurat od Mobike. Śmiesznie niskie koszty również zachęcają – to ledwie $0.15 za godzinę oraz $45 depozytu.

 

Samsung planuje zainwestować $150M w starupy z branży VR i IoT

2016 był czasem kpin i drwin z wybuchowego Galaxy Note 7, natomiast od tego roku Samsung stawia na pozytywne newsy, którym zaskoczył już teraz. Rozpoczyna działanie Samsung NEXT, czyli fundusz VC z kapitałem $150M dla startupów z branż zbliżonych oczywiście do tego, czym zajmuje się ten korański gigant. De facto wcześniej ów fundusz nosił nazwę Samsung Global Innovation Center (40 startupów w portfolio). Rebranding ma nieść ze sobą prawdziwie globalne ambicje, wraz z otwarciem biura w Izraelu.

 

Brazylijski 99Taxis dostaje $100M od Didi

O ile $100M na rowery to spora niespodzianka, o tyle taka kwota na rynku car-sharingu już nikogo nie może dziwić. Walka o detronizację Ubera to już prawdziwa wojna globalna. Tym razem jego chiński odpowiednik – Didi Chuxing pompuje zawrotne 100 milionów w rywala Ubera na brazylijskim rynku – 99Taxis. Inwestycja ma miejsce nieco ponad rok po tym, jak Didi zainwestował również $100M w Lyft, czyli konkurenta na amerykańskim rynku. Powiedzmy sobie szczerze – dla Didi są to drobne. Oni od 2012 roku zebrali bagatela $7,5 miliarda. Dorzuciliby coś na nasze iTaxi, w końcu konsekwencja zobowiązuje.

 

Mobilny dentysta? Tego jeszcze nie było – poznaj MobiDent.

To oryginalny startup, który prężnie rozwija się w Indiach. Aspiruje do tego, aby w ciągu 3 lat zatrudnić 3000 dentystów i wyposażyć ich w mobilne zestawy do wykonywania drobnych zabiegów. Misja jest prosta – dentysta ma być Twoim lekarzem domowym, a Ty nie będziesz już chciał odkładać wizyty w nieskończoność. Dobre z pewnością dla osób starszych z dużymi problemami z zębami, którzy rzadko chodzą do dentysty, a także dla młodych stomatologów, których nie stać na własny gabinet. Klasyczny win-win. MobiDent otrzymał pierwszą rundę finansowania (nieujawniona). Stworzony przez dentystę z 25-letnim stażem.

 

„Ludzie vs Roboty” w TV? tylko w Chinach.

O ile w latach 90-tych to Amerykanie wiedli prym w zaskakiwaniu świata nowinkami natury społecznej czy technologicznej, obecnie prym zaczynają wieść Chiny. Baidu, czyli ichniejszy odpowiednik Google, stworzył robota opartego o AI, który rywalizuje z ludźmi w różnych konkursach. Rozpoznawanie twarzy i emocji, czy poszczególnych głosów wśród całego chóru – generalnie to, co obecnie stanowi duże wyzwanie właśnie dla robotów. Dla przypomnienia, Baidu warte jest ponad 60 miliardów dolarów. Gigant.

 

KFC i Baidu będą sugerować Ci, co masz zjeść.

Skoro jesteśmy już przy Baidu, to tak przy okazji. Weszli oni w deal z KFC, z którym będą oferować rozwiązanie bazujące na rozpoznawaniu twarzy i sugerowaniu zamówienia, na jakie możesz mieć najbardziej ochotę. Obie marki lansują „inteligentne restauracje”, jeszcze mocniej podkreślając swoją innowacyjność. Ponadto, 300 lokali KFC oferuje gry oparte o rozszerzoną rzeczywistość. Ciekawy motyw.

 

Whatsapp chwali się kolejnym rekordem. 14 miliardów wiadomości w Nowy rok.

I to zaledwie w Indiach, gdzie komunikator Zuckerberga kompletnie odstawił do lamusa wysyłanie smsów. 160 milionów Hindusów używa na co dzień aplikacji, od farmerów, po studentów czy biznesmenów. Główne wyzwanie WhatsApp w Indiach? obsługa aplikacji w rejonach o bardzo słabym zasięgu Internetu.

 

Koreański Supermenz otrzymuje inwestycje z Doliny Krzemowej

Chińczycy wiodą w Azji prym, Japonia goni, ale Korea również nie śpi. Startupy z tego niedużego kraju (100k kw. czyli 1/3 Polski) regularnie otrzymują spore inwestycje zza oceanu. Tym razem to aplikacja Supermenz, która służy do zamawiania jedzenia z lokalnych supermarketów. Kwota została nieujawniona, ale wynosi co najmniej $1M. Wejdź na stronę chociaż dla zobaczenia tych wszystkich azjatyckich rysunków.

 

Cullian ma zamiar podbić Afrykański rynek rozmów telefonicznych

To aplikacja VoIP, która umożliwia międzynarodowe połączenia telefoniczne z Afryki do 200 krajów na Świecie- tańsze od obecnych rozwiązań. Początkowo darmowa, docelowo w formie symbolicznego abonamentu. Weszli na rynek na Święta w 19 krajach Afryki. Cullian to niemal to samo co Google Hangouts, Messenger, cz WhatsApp, jednakże twórcy nie uważają ich za swoją konkurencję. Ciekawe.

 

Taxify obniża o 15% ceny w Afryce, aby zdetronizować tam.. Ubera.

Czy to już dumping? trudno powiedzieć. Jedno jest pewne, Uber ma kolejnego zdesperowanego konkurenta na głowie. Tym razem w Afryce. Aplikacja Taxify znana jest już szerzej na Świecie, nawet w Polsce. W Afryce obniża ceny o 15%. Kierowcy tego nie odczują, całość zniżki bierze na siebie Taxify. Tym samym oferując najniższe ceny za taksówkę w historii Kenii. Link do pobrania apki.

 

Głodny? Inteligentny toster już tu jest. Za $100.

Jeśli jeszcze nie wiedziałeś, że za pomocą smartfona będziesz mógł monitorować postępy w pieczeniu się Twojego tosta, to powinieneś się na to przygotować w 2017. Powstała w 1992 roku firma Griffin Technology, ujawniła w Las Vegas swój najnowszy gadżet, czyli toster, sterowany z poziomu smartfona. Określasz rodzaj pieczywa, masz również zegar, który odlicza czas do Twojego idealnego wypieczenia. Aż zachciało się wygrzebać zakurzony toster z szafy.

 

Virtual Reality w branży porno rozkwitła w 2016 roku.

Początek stycznia to okres różnych podsumowań, a Startup Cribs nie ucieka również przed takim. Choćbyś się nie przyznawał, to zapewne kojarzysz Pornhub, 50 najczęściej odwiedzaną stronę na świecie. Od kwietnia, kiedy to wprowadzili sekcję VR porn na swoją stronę, zanotowali w całym 2016 aż 38 milionów wyszukiwań na ten temat. „Prym” w oglądaniu tego typu treści wiodą kraje azjatyckie: Chiny, Tajlandia i Filipiny. Co ciekawe, kolejni, są Norwedzy i  Finowie.

 

Trigger podpowie Ci, kiedy Trump twittuje o Twoich akcjach.

Niewiele osób potrafi wstrząsnąć rynkami finansowymi, a z pewnością do takich zaliczyć trzeba obecnego Prezydenta USA, Donalda Trmpa, jakże lubującego się w zaskakujących wpisach na Twitterze. W skrócie aplikacja Trigger umożliwia Ci ustawienie alertu dotyczącego danej spółki, jeśli tylko pojawi się jakiś twitt od Trumpa dla branży, która jej dotyczy. Genialny przykład tego, jak najnowsze technologie świetnie wyzwalają ludzką kreatywność.  Aplikacja Trigger ma potencjał, aby zyskać sporą popularność wśród amerykańskich inwestorów – przynajmniej przez najbliższe 4 lata. Dla zobrazowania możliwości – spójrz na twitta poniżej, po którym w Toyocie, jak się domyślasz, nie byli zachwyceni.

 

W 2017 roku Indiegogo uruchomi u siebie equity crowdfunding.

Największy rywal Kickstartera, platforma Indiegogo, rozwinie się wkrótce o kolejną funkcjonalność. Chodzi o możliwość nie tylko samego wspierania danego projektu w zamian za różne symboliczne prezenty, lecz także za akcje. To bardziej angażuje społeczność, co więcej, dzięki temu będziesz mógł być współwłaścicielem danej inicjatywy (de facto już spółki). W Polsce coraz skuteczniej rozwija tą formę finansowania fundusz Beesfund, którzy ewidentnie nie idą na ilość, lecz jakość wspieranych projektów (patrz wielkości zebranych funduszy).

 

Konwencjonalne drukarki 3D? Zapomnij. Teraz czas na metal.

To była tylko kwestia czasu, lecz wkrótce rzeczywiście będziesz sobie mógł wydrukować każdą brakującą część to własnego auta. Drukarka Marketforged Metal X do najtańszych jednak należeć nie będzie. Jej cena rynkowa na dzień dobry to $99,000. Jeśli wejdzie do powszechnego użycia, lub bardziej uniwersalnego, w formie placówek, w których to swobodnie będziesz w stanie wydrukować sobie, co zechcesz, rozwiązanie to zrewolucjonizuje wiele branż. Jeśli chcesz zobaczyć, jak to działa, zapraszam do przyjrzenia się bliżej poniższemu wideo:

 

Namely otrzymuje $50M na rozwój platformy HR dla korpo.

Nowojorski Namely to startup SaaS-owy, przeznaczony dla firm od 100 do 1,000 pracowników, który oferuje wszystkie sprawy związane z HR, od rekrutacji, po płace. Wspomniane $50M to już Seria-D. W sumie startup zebrał już $160M od 2011 roku. Namely odrzuciło zakusy Google, który starał się ich przejąć. Jego głównym konkurent to Zenefits, startup z San Francisco, który zebrał $583M.

 

Grail zamierza zebrać miliard dolarów na walkę z rakiem

Fajnie, że raz na jakiś czas można usłyszeć o startupach z misją. Takich, które ponad dominację na rynku stawiają sobie jakiś szczytny cel. Misją Grail jest wczesne wykrywanie raka, kiedy jeszcze może być wyleczony. Jakie to proste. Na swojej stronie głównej prezentują wymowną proporcję. Wyleczalność raka w późnym stadium wynosi X. We czesnym jest natomiast 5-10 razy większe. Jest o co walczyć, Grail zebrał póki co $100M, lecz w branży medycznej nie jest to suma, która powala na kolana, także liczy na większe wsparcie.

 

Ubrania dla dzieci w modelu subskrybcyjnym i $12M inwestycji

Rockets of Awesome to nazwa startupu, który bynajmniej nie promuje skromnego podejścia do ubierania dzieci. Wysyła 12 ciuchów i gadżetów dla Twojej pociechy, co się nie podoba, to odsyłasz. Za resztę płacisz. 8-12 rzeczy, każde w przedziale cenowym $12-$36, czyli $140-$420 za cały komplet. Dostawy nie są co miesiąc, lecz raz na kwartał. Powstali w 2016, a to ich druga inwestycja. W sumie zebrali $20M. W zaledwie rok. robi wrażenie. Publicznie niestety nie chwalą się, jak wiele dzieci ubierają.

 

Coffee Meets Bagel tworzy kolejny randkowy startup.

Popularny CMB to jeden z wielu startupów randkowych, który odróżnia się tym od innych, że pokazuje Ci zaledwie jedno dopasowanie dziennie. Tym razem rozszerza spektrum swojego działania o serwis Date Spots, w którym to będziesz mógł poszukać najciekawszego miejsca do zabrania kandydatki na przyszłą żonę. Dokładnie tak, bo przecież o to w tym wszystkim chodzi, prawda? 😉 Intuicyjny filtr cenowy i prostota wskazuje, że jest to typowe MVP, dodatkowo zintegrowane z Yelpem, platformą do wyszukiwania restauracji i innych lokali gastronomicznych.

 

 Alven Capital zebrał $261M na inwestowanie we francuskie startupy

Nad Sekwaną sporo może się wydarzyć w 2017 roku i wbrew pozorom nie chodzi tutaj o kwestie związane z zagrożeniem terrorystycznym. Alven Capital to fundusz VC, który będzie rozdawał karty we Francji. Planuje zainwestować w 20-25 startupów we wczesnej fazie rozwoju, które to rozwijane są na terytorium ich kraju. Od powstania w 2000 roku, fundusz wykazał się niebywałym zmysłem do inwestowania, ponieważ wykazał średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 30%. Zainwestował w sumie w 50 przedsięwzięć, z których 30 już wyszedł.

 

Nowy Rok ’17 rekordowym dniem sprzedaży w App Store z zakupami na $240M.

Wydawać by się mogło, że to Święta powinny być takim okresem, lecz noworoczne promocje jeszcze bardziej zmobilizowały do zakupów w App Store. Ponadto, w 2016 Apple wypłacił deweloperom $20M prowizji, a od początku powstania (w 2008) już $60M. Widać silny trend wzrostowy i 40% wzrost zaledwie rok do roku. Co ciekawe, usługi subskrybcyjne i abonamentowe w aplikacjach również dały radę, wzrastając do $2,7M w 2016, czyli o 75% więcej niż w 2015. Tutaj prym wiedzie Netflix, HBO Now, Line oraz Tinder.

Napisz coś od siebie!