Od premiery Airbnb czy BlaBlaCar mijają lata, a idea sharing economy w najróżniejszych odsłonach nadal ma się dobrze. Stosunkowo niskie ceny różnych przedmiotów przy jednoczesnym kurczeniu się przestrzeni życiowej sprzyjają rozwojowi platform peer to peer, które pomagają w pozbywaniu się ciuchów czy drobiazgów, które z czasem okazały się zbędne. Dodajemy do tego funkcje społecznościowe i już wiemy, dlaczego Mateusz Oleksiuk ze swoim LESS_ osiąga sukces.

Wirtualna szafa

Każda osoba, która zarejestruje się w LESS_, tworzy wirtualną szafę z ciuchami. Oczywiście samo przeglądanie, tak na zachętę, nie wymaga rejestracji. A jest czym zachęcić: aplikacja wygląda bardzo estetycznie za sprawą nowoczesnego designu i wyraźnego zachęcania sprzedających do publikowania ładnych zdjęć odzieży, najlepiej w umiejętnie dobranym zestawie i na nich samych lub dowolnej innej osobie. Większość z wystawiających nie trzeba do tego przekonywać, rozumieją oni bowiem, że estetyczne zdjęcie zwiększa szanse na sprzedaż produktu. Panują tutaj te same zasady, co w popularnych społecznościówkach, a obserwowanie i komentowanie udostępnionych ciuchów przypomina sposób interakcji doskonale znany z Instagrama.

Marketplace, social media i Excel w jednym

I chyba to jest właśnie klucz do sukcesu apki, która w ciągu trzech dni wtargnęła (inaczej tego nie nazwę!) na pierwsze miejsce w rankingu AppStore na świecie. Taki wynik wymagał przekonania do aplikacji aż 14 tysięcy użytkowników w bardzo krótkim czasie. Google Play to też bardzo wysokie, drugie miejsce. Co zadecydowało o tym, że tyle osób dało szansę czemuś, co na pierwszy rzut oka może się wydawać po prostu kolejną wariacją na temat pomysłu znanego choćby z OLX?



LESS_ nie ogranicza się do udostępniania użytkownikom marketplace’u połączonego ze społecznościówką. Sama porządnie wykonana platforma, która pomaga w dawaniu nowego życia niepotrzebnym ciuchom (dzięki czemu zyskujemy my, kupujący, a także środowisko) to dużo, ale dziecko Oleksiuka idzie o krok dalej w budowaniu świadomości konsumenckiej. Aplikacja posiada bowiem kapitalną funkcję kontrolną. LESS_ pozwala na bajecznie proste monitorowanie zarówno wydatków poniesionych na odzież, jak i wpływów ze sprzedaży własnych elementów garderoby, dzięki czemu w każdym momencie dokładnie wiemy, ile możemy oszczędzić dzięki tej platofrmie. Kwestia tygodniowych, miesięcznych czy rocznych wydatków na odzież to już nie wynik czasochłonnych własnych wyliczeń, a kilku kliknięć w aplikacji. Na dodatek użytkownicy dokonują transakcji w dogodnym dla siebie czasie bezpośrednio między sobą, bez żadnej prowizji dla serwisu (przynajmniej na razie). 

Przede wszystkim oszczędności

LESS_ to projekt rozwijany w dużej mierze organicznie. Pierwsze trzy lata działania projektu to wyłącznie własne oszczędności Mateusza Oleksiuka w wysokości około stu tysięcy złotych wsparte jednorazowym dofinansowaniem z Unii Europejskiej w wysokości 20 tysięcy. Kolejny etap to porzucenie pracy na etacie i kilkumiesięczne poszukiwanie sposobów na świeży kapitał zakończone przekonaniem do produktu Dawida Urbana, współtwórcy e-Smoking World.



Pomysł na biznes Oleksiuka wynika z jego obserwacji przyzwyczajeń nowoczesnych ludzi. Wierzy on, że zmiana pewnych nawyków konsumenckich jest niezbędna, a pierwszym krokiem na tej drodze powinno być zrobienie porządku we własnej szafie. Aplikacja promuje zdrowy minimalizm, który pozytywnie odbija się na kieszeni użytkowników i kondycji środowiska. Budowanie bazy użytkowników Oleksiuk zaczął od nawiązania bezpośredniego kontaktu z osobami zainteresowanymi zarówno modą, jak i życiem zgodnym z filozofią zero waste. Następnie wykreował z ich udziałem umiejętnie przeprowadzoną kampanię w social media, która uświadamiała ludzi w kwestii ilości nieużywanych przez nich ciuchów. Na razie niewiele wiadomo o modelu biznesowym aplikacji, oprócz tego, że za jakiś czas mają się pojawić dobrowolnie płatne konta premium.

Napisz coś od siebie!