Wrocławski startup Infermedica przy użyciu sztucznej inteligencji pomaga klientom z branży zdrowotnej i ubezpieczeniowej w trafnym diagnozowaniu pacjentów. Właśnie zebrał 14 milionów złotych na rozwój produktu.

Wywiad medyczny w nowoczesnej formie

Na sumę złożyły się pieniądze od grupy inwestorów, której przewodził estoński fundusz Karma Ventures. Swoją cegiełkę dorzuciło też polskie Inovo Venture Partners. Infermedica działa na rynku od 2012 roku i zatrudnia ponad 70 osób. W portfolio firmy obecnie znajduje się kilkudziesięciu klientów, w tym oczywiście część z zagranicy. Stworzona przez nich platforma służy do wykonywania wywiadów medycznych wśród pacjentów. Założenie, na którym została oparta, jest proste, ale skuteczne. Pozwala na postawienie wstępnej diagnozy pacjentowi, który zgodził się odpowiedzieć na pewne pytania i opisać niepokojące go objawy. Zebrany w ten sposób wywiad oceniany jest za pomocą specjalnych algorytmów, które oceniają prawdopodobieństwo wystąpienia różnych schorzeń. Od finalnej oceny stanu zdrowia pacjenta zależą dalsze kroki rekomendowane przez system: telekonsultację, wizytę u lekarza, a  w bardzo poważnych przypadkach nawet natychmiastowe zgłoszenie się na ostry dyżur.

– Infermedica ma jeden z najlepszych zespołów technologicznych, jakie widzieliśmy w polskich startupach – komentuje decyzję Michał Rokosz, partner w Inovo Venture Partners. – Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu w rozwoju biznesu skala działalności firmy urośnie wielokrotnie, a Infermedica jest na dobrej drodze, by stać się polskim jednorożcem.

Uczenie maszynowe w służbie medycynie

Do wykorzystania wielkich zbiorów danych wykorzystywana jest technologia machine learning. Specjalne algorytmy szukają powiązań między danymi i na tej podstawie starają się wyciągać wnioski istotne dla pacjenta i jego dalszego leczenia.

– Nasz system budujemy w oparciu o dwa rodzaje źródeł: literaturę, czyli podręczniki, publikacje dotyczące różnych chorób i opisane anonimowe przypadki pacjentów – wyjaśnia Piotr Orzechowski, CEO Infermedica. – Mamy w zespole około dwudziestu lekarzy, którzy wyszukują dla nas całą tę literaturę i pomagają tworzyć bazę wiedzy. Pozyskujemy też dane, których dostarczają zanonimizowane przypadki pacjentów – dodaje. Orzechowski podkreśla też niebagatelną rolę feedbacku otrzymywanego od podmiotów, z którymi współpracuje wrocławski startup. – Im więcej tych danych zbierzemy, tym lepsze staje się nasze rozwiązanie. Dlatego też zależy nam na tworzeniu partnerstw z firmami, od których dostajemy informację zwrotną o tym, jak dobrze nasze narzędzie działa – tłumaczy CEO.

Poważni gracze im ufają

W Polsce narzędzie dostarczane przez Infermedica dostępne jest dla usługobiorców systemu PZU Zdrowie, spółki odpowiedzialnej za usługi medyczne oferowane przez polskiego ubezpieczyciela. Aplikacja dostępna jest po wejściu na portal pacjenta. Symptomate.com, aplikacja do sprawdzania symptomów chorób, również korzysta z dobrodziejstw systemu opracowanego przez wrocławian. Największym partnerem w skali międzynarodowej jest natomiast Grupa Allianz, która zdecydowała się na polskie rozwiązanie po aż dwuletnim okresie pilotażu. Narzędzie, które zyskuje przychylność na całym świecie, dostępne jest w 13 wersjach językowych.

Źródło: businessinsider.com

Napisz coś od siebie!