Zaledwie 20-minutowe, wyjątkowe wideo bezcennej wiedzy na temat lean statup oraz growth hacking. Co tym razem? Panel dwóch absolutnych autorytetów w tej dziedzinie. Steva Blanka, seryjnego przedsiębiorcy z Doliny Krzemowej oraz Sean’a Ellisa – twórcy największej społeczności skupionej wokół growth hackingu (GrowthHackers.com). 

Nieco więcej o samych rozmówcach

Steve Blank w połowie lat 90-tych zmienił podejście do tworzenia startupów poprzez metodologię Customer Development, która skupia się na gruntownym zrozumieniu klientów i ich potrzeb podczas tworzenia i udoskonalania produktów.

Sean Ellis zrewolucjonizował podejście do marketingu startupów, dostosowując je do możliwości i szans XXI wieku. Tłumaczy, dlaczego growth hacking to nie planowanie na podstawie rocznych założeń, jak w przypadku planu marketingowego w typowych firmach w USA, ale tygodniowe sprinty w których kanały komunikacji i formy przekazu zmieniają się bardzo dynamicznie.

Czym jest Lean Startup wraz z Growth Hacking?

Sean kładzie nacisk na „sustain customer acquisution”- czyli bieżące, nieustanne pozyskiwanie leadów, które ma rozwinąć sprzedaż, zostawiając „awareness” czyli świadomość marki, kompletnie na drugim planie. To przyjdzie, ale z czasem, przede wszystkim biznes musi zapewnić sobie paliwo w postaci pieniędzy pierwszych klientów.

O czym jeszcze jest powyższe wideo? Przede wszystkim o tym, że startupy to de facto mniejsze wersje dużych firm. Steve Blank mówi, jak w latach 90-tych próbowano podchodzić do biznesu w Dolinie Krzemowej i dlaczego takie podejście nie sprawdzało się. Będzie w końcu o tym, czemu żaden biznesplan nie „przeżywa” pierwszego kontaktu z klientem.

Steve Blank przedstawia podejście Lean Startup. Perfekcyjna metodologia do prowadzenia wielkich korporacji kompletnie nie sprawdzała się przy startupach. Metodologia Lean zakłada zrozumienie problemów klienta już od pierwszego dnia. Twierdzi, że jedyne założenia, które masz, to niesprawdzone hipotezy. Ty zgadujesz. Jakimi kanałami powinieneś zdobywać klientów, co będą od Ciebie kupować. To wszystko w porządku, jeśli masz nieograniczone fundusze, ale Lean podchodzi do tego od zupełnie innej strony.

Steve przytacza jeszcz jednego człowieka, mocno osadzonego w świecie startupów. Alexander Osterwalder napisał książkę: „Business Model Generation: A Handbook For Visionaries, Game Changers, And Challengers.” 

Co w niej jest tak istotnego? To, że wszystkie skomplikowane przemyślenia i analizy sprowadził do pojedynczej kartki papieru z 9 boxami, które nazwał Business Model Canvas – to Twój cały biznes plan. Na jednej kartce papieru.

To pierwszy krok – wypisanie wszystkich hipotez właśnie na jednej kartce papieru w formie Business Model Canvas. To nie jest żadna magia, po prostu służy zmianie podejścia.

Krok drugi – Twoje biuro nie da Ci żadnych odpowiedzi na postawione pytania, tam nie ma żadnych faktów. Dlatego, do cholery, wyjdź do swoich klientów! Nie jesteś w stanie być mądrzejszy od swoich klientów.

Krok trzeci – dlaczego tak poważnie podchodzisz do budowania własnego produktu? Czemu nie tworzysz go stopniowo, rozbudowując całą koncepcję krok po kroku testując wszystkie hipotezy. To właśnie jest MVP, czyli minimalna wersja produktu.

Lean twierdzi, że gdy jesteśmy w błędzie, możemy piwotować, czyli po prostu na bieżąco zmieniać błędne założenia naszego prostego „biznes planu”.

Growth hacking to natomiast metodologia lean dostosowana do pozyskiwania klientów. Jak poleca robić to Sean Ellis? O tym wszystkim jest to wideo, a jest tego bardzo, bardzo dużo. Skąd się wzięła ta naturalna wiralność Dropbox? Po prostu wsłuchaj się w tę kolejną lekcję i postaraj wyciągnąć wnioski dla swojego biznesu. Dzięki temu jeszcze lepiej zrozumiesz growth hacking oraz podejście lean, które znacząco zmniejszają „śmiertelność” startupów.

 

Napisz coś od siebie!