Jakie słowo jest jednym z najczęściej wyszukiwanym w Google? Poza imionami gwiazd pop kultury, czy całą plejadą określeń do ocenzurowania to właśnie „lyrics” stale plasuje się w czołówce wyszukiwanych fraz.

musixmatch-1Chodzi oczywiście o teksty do piosenek.  Włoski Musixmatch był głównym ich dostawcą dla Spotify (od czerwca 2016 już nie jest), ale to jeszcze nic. Jego aplikacja umożliwia natychmiastowe rozpoznanie słów do każdej piosenki, jaką obecnie słuchasz. Startup może pochwalić się ponad 60 milionami pobrań aplikacji (oraz 30 milionami regularnych użytkowników) z Google Play, App Store, czy też opcją pobrania liryki na TV do teledysku, który aktualnie oglądasz.

Sama aplikacja to nie tylko SoundHound dla tekstów. Możesz również odkrywać kompletnie inne utwory, lecz nie na podstawie podobnej melodii, ale po podobnych słowach. Ciekawe.

Światowy lider. Jak?

Prawdopodobnie każdy kiedyś wyszukiwał teksty do różnych piosenek. Ilość stron z lirycs’ami jest wręcz gigantyczna, jednakże udostępnianie ich jak się okazuje nie jest do końca legalne, a aplikacje umożliwiające pobieranie tekstów w 2010 roku (wtedy powstał startup) były jeszcze w dużej mierze dziurawe lub niekompletne.

mobile-devicesPodstawowym celem Musixmatch było zbudowanie największej legalnej bazy danych tekstów utworów muzycznych oraz dostarczanie ich przez API na inne strony internetowe, które korzystają z liryk.

Skupieni od samego początku na mobile oraz zdeterminowani w dostarczaniu teksów piosenek do pasjonatów muzyki na całym świecie, podpisali umowy z największymi wydawcami, takimi jak Universal Studios, Sony, Warner Chappel, BMG.

Nazwy same w sobie mogą nie oddawać całej skali, lecz gdy doda się do tego 4000 mniejszych podmiotów i wydawców, można śmiało powiedzieć, że twórcy osiągnęli swój cel. Model biznesowy opiera się o udostępnianie API z bazą liryk w chmurze oraz dzieleniu się przychodami z reklam z partnerami biznesowymi, którzy wykorzystują Musixmatch. 

singer_iphone_9Rozwój. Kierunek: Karaoke!

Startup chce podbić również serca fanów Karaoke, którzy potrzebują wyłącznie podkład i sam tekst do tego, aby się dobrze bawić. Idealnym rozwiązaniem wydaje się dla nich być właśnie ten włoski startup, z bazą liryk do każdego niemalże utworu na świecie.
Jednakże włosi okazują się być jeszcze bardziej kreatywni i sprytniejsi w swoim podejściu do biznesu.

Stworzyli własny mikrofon „Musixmatch Mic”, który połączony z aplikacją sprawia, że karaoke staje się bardziej dostępne, a także łatwiejsze. Aplikacja sugeruje w jakim tempie śpiewać, na smartfonie czy iPadzie widzisz od razu słowa, całość możesz łatwo ze sobą zaczepić. Forma GuitarHero, tylko w wersji na mikrofon.

microphone

Podsumowanie.

Miesięcznie z rozwiązań, które dostarcza startup korzysta 30 milionów ludzi na całym świecie, a samo API wykorzystywane jest 150 milionów razy, co czyni Musixmatch najczęściej wykorzystywaną katalogiem liryki na świecie. W sumie pozyskali $10 milionów wsparcia do 2014 roku, gdzie zaczynali skromnie, od $150 tysięcy w 2010.

Co ciekawe, sama aplikacja swojego sukcesu nie zawdzięcza wyłącznie segmentowi mobile. Zdecydowana większość użytkowników pochodzi rzecz jasna z iPhonów oraz Samsungów, jednakże Musixmatch jest szeroko wykorzystywany na iPadach, Makach czy komputerach z Windowsem oraz w telewizorach.

Kolejnym logicznym krokiem wydaje się być segment napisów do filmów czy seriali. Startup jeszcze o tym nie wspomina, lecz wydaje się to być tylko kwestią czasu, biorąc pod uwagę sieć kontaktów biznesowych w dosyć pokrewnej branży oraz obecne przeznaczenie samej aplikacji.

Od lirycs do subtitles jest bowiem bardzo blisko…  

 

Napisz coś od siebie!